Son aylarda artan döviz kuru, enflasyon ve faiz seviyeleri güven ortamını ve ekonominin işleyişini felç etmiştir.
GÜÇLÜ, SÜRDÜRÜLEBİLİR VE KAPSAYICI BÜYÜME MODELİ
DEVA Partisi iktidarında “Dur-Kalk tipi İstikrarsız Büyüme” modelinden “Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme” modeline geçeceğiz.
“Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme” modelimiz 6 temel alanda dönüşümü hedeflemektedir:
TEMEL HEDEFLER
“Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme” modelimizle;
Uzun vadeli strateji ve planlamadan sorumlu bir kurum kuracağız.
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nı ayıracağız.
Türkiye İstatistik Kurumu’nu tam bağımsız hale getireceğiz.
Düzenleyici ve Denetleyici Kurumları tam bağımsız hale getireceğiz.
Kamuda üst düzey atamaları ehliyet ve liyakate dayalı hale getireceğiz.
Ekonomi yönetiminde koordinasyonu güçlendireceğiz.
Türkiye Varlık Fonu’nu kapatacağız.
Cumhurbaşkanlığı bünyesindeki politika kurullarını ve ofisleri kapatacağız.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nun kurumsal ve insan kaynağı kapasitesini güçlendireceğiz.
TBMM bünyesinde kesin hesap komisyonu kuracağız.
Sayıştay denetimini güçlendireceğiz.
MERKEZ BANKASI’NI TAM BAĞIMSIZ HALE GETİRECEK, DÜŞÜK, TEK HANELİ ENFLASYONU GERÇEKLEŞTİRECEK, İSTİKRARLI VE ÖNGÖRÜLEBİLİR BİR MAKROEKONOMİK ORTAM TESİS EDECEĞİZ
Para politikasının fiyat istikrarını esas alan ve finansal istikrara katkı yapan bir anlayışla yürütülmesini sağlayacağız.
Serbest kambiyo ve dalgalı kur rejimini gerçek anlamda uygulayacağız.
Merkez Bankası’nın rezervlerini güçlendirecek, rezerv yönetimini şeffaf ve hesap verebilir hale getireceğiz.
Merkez Bankası yönetimini tam bağımsız hale getireceğiz.
Merkez Bankası yönetiminin görev süresini artıracağız.
Para Politikası Kurulu üyelerini daha güçlü kılacağız.
Banka üst yönetimine atamaları liyakate ve ilana dayalı hale getireceğiz.
Merkez Bankası’nın iletişimini güçlendireceğiz.
Merkez Bankası’nın hesap verebilirliğini güçlendireceğiz.
Dijital parayı hayata geçireceğiz.
Ödemelerin dijital platformlara taşınmasını sağlayacağız.
KURALA DAYALI, İSRAFTAN UZAK, ŞEFFAF, DENETLENEBİLİR, KAYNAKLARI VERİMLİ KULLANAN BİR BÜTÇE ANLAYIŞINI HAYATA GEÇİRECEĞİZ
Bütçeleme anlayışını değiştireceğiz.
“Mali Kural” uygulamasını hayata geçireceğiz.
Kapsamlı bir harcama reformunu hayata geçireceğiz.
Tüm harcamaları bütçe içine taşıyacağız.
Kamuda lüks, gösteriş, israf ve savurganlığa son vereceğiz.
Kamu görevlilerinin birden fazla yerden gelir elde etmesini engelleyeceğiz.
Kamu İhale Kanununu yeniden yazacağız.
Kamu Özel İşbirliği projelerindeki usulsüzlük ve yolsuzlukların takipçisi olacağız.
Büyük ölçekli kamu yatırımları ve Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) uygulamalarını düzenleyen çerçeve bir mevzuat çıkartacağız.
İç kontrol ve denetimi güçlendireceğiz.
Tüm kamu sektörünün Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun mali saydamlık, hesap verebilirlik, iç kontrol ve denetim gibi alanlarına ilişkin hükümlerine tabi olmasını sağlayacak düzenlemeleri hayata geçireceğiz.
Kamu İktisadi Teşebbüslerinde iyi yönetişimi geliştireceğiz. Kamu İktisadi Teşebbüslerini sürekli zarar eden yapıdan kurtaracağız.
Kamu borçlanmasında kur ve faiz riskinin kontrol altında tutulmasına ilişkin sıkı kurallar getireceğiz.
ÇEVREYİ VE İNSANI GÖZETEN, SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜMEYE DESTEK OLACAK BİR VERGİ SİSTEMİNİ HAYATA GEÇİRECEĞİ
Yeşil vergileme uygulamalarını hayata geçireceğiz.
İstisna ve muafiyetleri en aza indireceğiz.
Beyana tabi gelir unsurlarının kapsamını genişleteceğiz.
İmar kaynaklı rantları vergilendireceğiz.
Ücretler üzerindeki vergi yükünü azaltacağız.
İşyeri kira ödemelerinde stopaj oranını ve KDV oranını düşüreceğiz.
İlk kez konut alımında tapu harcı almayacağız.
Konut kira sözleşmelerinde damga vergisini kaldıracağız.
Temel ihtiyaçlar üzerindeki KDV ve ÖTV’yi düşüreceğiz/kaldıracağız.
Vergi iade sürecini hızlandıracağız.
Vergi cennetleri üzerinden vergi kaçırılmasını engelleyeceğiz.
Transfer fiyatlamasına ilişkin düzenlemeleri güçlendireceğiz.
OECD Mali Eylem Görev Gücü (FATF) standartlarına uyum sağlayacağız.
Vergi denetiminde teknolojiyi etkin olarak kullanacağız.
Kayıt dışı ekonomi ile mücadele stratejimizi ve eylem planımızı uygulamaya koyacağız.
SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜMEYİ DESTEKLEYEN, SERMAYE BİRİKİMİNE VE SERMAYENİN TABANA YAYILMASINA KATKIDA BULUNAN BİR FİNANSAL HİZMETLER SEKTÖRÜ İNŞA EDECEĞİZ
Finans sektöründeki düzenleyici ve denetleyici kurumların üst yönetimine yapılacak atamaları şeffaf ve liyakate dayalı hale getireceğiz.
Finans sektöründeki düzenleyici ve denetleyici kurumların hesap verebilirliğini artıracağız.
Bu kurumların TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’na yılda en az iki defa sunum yapmalarını sağlayacağız. TCMB’de olduğu gibi diğer düzenleyici kurumların kurul kararlarının da ticari sır ve diğer piyasa hassasiyetleri dikkate alınarak şeffaf biçimde kamuoyuyla paylaşılmasını sağlayacağız.
Banka yönetim kurullarına yapılacak atamaları sıkılaştıracağız.
Sorunlu kredilere ilişkin kalıcı bir çözüm modeli geliştireceğiz.
Kredi derecelendirme piyasasının etkin ve verimli bir şekilde işlemesini sağlayacağız.
Kamu bankalarının üst yönetimine atamaları objektif ve liyakate dayalı hale getireceğiz.
Kamu bankalarının kuruluş amaçlarıyla tutarlı olmayan alanlarda yoğunlaşmasını engelleyeceğiz.
Kamu bankalarının sektör içinde rekabeti bozmalarını engelleyeceğiz.
Kamu Katılım Bankalarını konsolide edeceğiz.
Kamunun kontrol ettiği büyük şirketleri ve bankaları yüzde 25 oranından az olmamak üzere halka açacağız.
Kamu fonları ile kamunun katkı sağladığı fonlarda pay piyasası araçlarının daha fazla ağırlığının olmasını sağlayacağız.
Özkaynak kullanımını ve uzun vadeyi destekleyen sermaye piyasası araçlarından elde edilen gelirlere göreli vergi avantajı sağlayacağız.
Şirketlerin halka açılmasını, halka açıklık oranlarının artırılmasını ve sermaye piyasalarından fon temin etmesini teşvik edeceğiz.
Kurumsal yatırımcıları (yatırım fonları ve benzeri yapılar) destekleyeceğiz.
Bağımsız yatırım danışmanlığı sistemini kuracağız.
Borsada işlem gören şirketlerin yönetim kurullarının kompozisyonunun ve kalitesinin iyileştirilmesini sağlayacağız.
Bireysel emeklilik sistemini daha yaygın hale getireceğiz.
DASK uygulamasını daha yaygın hale getireceğiz.
Özel sağlık ve hayat sigortalarını yaygınlaştıracağız.
Sigorta ve emeklilik sektöründe dijitalleşmeyi hızlandıracağız.
Sigortacılık sektöründe rekabeti bozucu uygulamalara engel olacağız.
Sigortacılık sektöründe kamuya yeni yükler getirilmesini önleyeceğiz.
Yenilikçi finansman modellerini destekleyeceğiz.
Ulusal Dijital Ekonomi Stratejisi ve Eylem Planı hazırlayacağız.
Yüksek teknoloji yatırımlarına, yeşil girişimlere ve ar-ge faaliyetlerine daha fazla destek olacağız.
Dijital bazlı çok taraflı uluslararası Yeşil Finansman Kalkınma Bankası’nın kuruluşuna öncülük edeceğiz.
İlköğretim ve ortaöğretim müfredatında finansal okuryazarlığın artırılmasına yönelik derslere yer vereceğiz.
İHRACAT,YATIRIM VE İŞ ORTAMINI İYİLEŞTİRECEĞİZ
İhracata sağlanan destekleri artıracağız.
Hizmet ihracatını çeşitlendireceğiz.
Dahilde işleme rejimini gözden geçireceğiz.
Gümrük Birliği’ni genişleteceğiz.
Teşvik sistemini gözden geçireceğiz.
Yatırım ve iş ortamını iyileştireceğiz.
İŞ GÜCÜ POLİTİKALARIMIZLA HERKESİN NİTELİKLİ, ADİL BİR ÜCRET GETİREN, SOSYAL GÜVENLİK KAPSAMINDA OLAN İŞ İMKÂNLARINA ULAŞMASINI SAĞLAYACAĞIZ
İstihdamla ilgili düzenlemeleri gözden geçireceğiz.
Kısmi zamanlı ve uzaktan çalışma modellerini güvenceli hale getireceğiz.
İstihdam teşviklerini sadeleştireceğiz.
Özel istihdam bürolarını etkinleştireceğiz.
İŞKUR’u güçlendireceğiz.
İş gücü piyasasında blokzincir ve yapay zeka gibi teknolojilerden en üst düzeyde yararlanacağız.
Bağımsız bir istihdam programlarını değerlendirme yapısı oluşturacağız.
Aktivasyon programları geliştireceğiz.
Okul sonrası eğitmenli aktivite merkezlerini ve kreşleri artıracağız.
Gençlerin istihdam edilebilirliklerini artıracağız.
Gençlerin kırsal alanlardaki iş ve istihdam imkânlarından daha fazla yararlanmalarını sağlayacağız.
Gençlik garanti programlarını hayata geçireceğiz.
Dezavantajlı grupların girişimciliğini artıracağız.
Engelli bireylerin istihdam edilebilirliğini artıracağız.
Teknoloji girişimlerini destekleyeceğiz.
Yeni nesil iş modellerini destekleyeceğiz.
Hizmetler sektöründeki kısıtlamaları kaldıracağız.
İş gücü piyasası mevzuatını ve kurumları dijital dönüşüme uygun hale getireceğiz.
Yerel yönetimlerin istihdam alanında daha fazla rol üstlenmelerini sağlayacağız.
Öğrenen şehirler uygulamasını hayata geçireceğiz.
Kalkınma Ajanslarının istihdama daha etkili katkıda bulunmasını sağlayacağız.
Kaçak yabancı işçilikle etkili mücadele edeceğiz.
Göçmen politikalarıyla istihdam ilişkisini güçlendireceğiz.
BECERİ GELİŞTİRME VE EĞİTİM POLİTİKALARIMIZLA EĞİTİM SİSTEMİ İLE İŞ GÜCÜ PİYASASI ARASINDA GÜÇLÜ BİR İLİŞKİ KURACAK,YAPISAL İŞSİZLİĞİ AZALTACAĞIZ
Geleceğin mesleklerini belirleyecek çalışmaları hızlandıracağız.
Meslek-görev kesitleri ve benzeri yeni veri setleri oluşturacağız.
Mesleki profilleri genişleteceğiz.
Çalışanların transfer edilebilir yetkinliklerini geliştireceğiz.
Teknoloji ve Bilişim Liselerini yaygınlaştıracağız.
İnternet üzerinden ve yerinde eğitimleri yaygınlaştıracağız.
Yaşam boyu öğrenme programlarını artıracağız.
Meslek okullarını sayı, yönetişim ve müfredat açısından destekleyeceğiz.
İşyeri eğitim tabanlı mesleki eğitim sistemi kuracağız.
Staj programlarının etkililiğini artıracağız.
Mesleki eğitimde blok zincir ve yapay zeka uygulamalarından en üst düzeyde yararlanacağız.
Mesleki eğitimde kamu-özel sektör iş birliğini güçlendirecek, mesleki ve teknik okulları işletmelerin bulunduğu yerlerde kuracağız.
Mesleki ve teknik eğitimde yerel yönetimlere daha fazla sorumluluk ve rol vereceğiz.
Mesleki yeterlilik belgesine sahip olma şartını genişletecek, belge sahibi olmayı destekleyeceğiz.
• Kurumsal akla dayanma,
• Kural temelli yönetim,
• Katılımcılık,
• Kök nedenlere odaklanma,
• Veri ve analize dayalı çözüm,
• Şeffaflık, hesap verebilirlik.
• Türkiye’yi “Orta Gelir Tuzağı”ndan kurtarıp “Yüksek Gelirli Ülkeler Grubu”na yükselteceğiz.
• Herkesin insan onuruna yaraşır, iş, gelir ve refah düzeyine kavuşmasını sağlayacağız.
• Fert başına millî geliri iktidarımızın birinci dönemi sonunda yüksek gelirli ülkeler grubu eşiğinin üzerine çıkaracağız.
• Türk lirasına yeniden itibar ve istikrar kazandıracağız.Enflasyonu düşük, tek haneli düzeylere indireceğiz.
• Türkiye’ye yeniden “Yatırım Yapılabilir Ülke” statüsü kazandıracağız.
• İşsizlik oranını tek haneli seviyeye düşüreceğiz.
• Yüksek teknolojiye dayalı, katma değeri yüksek ürün ihraç eden bir ülke olacağız.
• Dünya pazarlarındaki piyasa payımızı artırarak ekonomimizi sürdürülebilir bir dış denge yapısına kavuşturacağız.
• Aşırı yoksulluğu sıfırlayacağız. Ülkemizi gelir dağılımında OECD içinde en kötü sırada olmaktan kurtaracağız.
Demokratik değerleri ve ilkeleri askıya alan otoriter yönetim zihniyeti ülkemizin ciddi kayıplar yaşamasına sebep oldu.
Ekonominin bu süreçten yara almadan çıkması beklenemezdi. Bir diğer deyişle, otoriter rejim derinleşirken, bu sistemin ekonomik yapısının kamu harcamalarında lükse, gösterişe, israfa, inşaat ve imar rantlarına dayanması kaçınılmazdı. Ne yazık ki öyle de oldu. Öte yandan, yapılan tüm “ekonomik deneyler”, geniş kitleleri yoksullaştırmaktan başka hiçbir sonuç vermedi. Ancak madalyonun bir de öbür yüzü var. Türkiye, yakın tarihinde önemli kırılma noktaları da yaşadı. Toplumun tüm kesimlerinde refahın yükseldiği, her bireyin zenginleştiği, orta direğin güçlendiği demokratikleşme dönemi hafızalarımızdaki yerini koruyor. O dönemde, ekonomi yönetiminde oluşturduğumuz dürüst, çalışkan ve işin ehli kadrolarla beraber ülkemizi taşıdığımız seviyenin mimarı olmaktan gurur duyuyoruz. Yaşanan demokratik gerileme dönemini durdurup, ekonomimizi hızla hak ettiği yüksek seviyeye ulaştırmak için sabırsızlanıyoruz. DEVA Partisi kadrolarıyla birlikte, ülkemizin en başarılı olduğu dönemlerden çok daha iyisini
yakalayacağımıza eminim. Güçlü, sürdürülebilir ve kapsayıcı bir büyüme ile topyekûn zenginleşeceğiz.
Türkiye ekonomisinin temel göstergeleri, Partili Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Sistemine geçildikten sonra ciddi bir bozulma sürecine girmiştir.
Ülkemizin uzun dönemli büyüme performansı zayıflamış, özellikle eğitimli gençler ve kadınlar arasında olmak üzere işsizlik ciddi biçimde yükselmiş, enflasyon son 20 yılın en yüksek seviyesine çıkmış, yoksulluk derinleşmiş ve yaygınlaşmıştır. Partili Cumhurbaşkanlığı Hükûmet sistemiyle beraber kuvvetler ayrılığının zayıflaması, hukuk ve yargıya olan güvenin tarihi en düşük seviyelere gerilemesi, kamu yönetiminde kurumlar ve kuralların çökmesi ekonomide güven ve öngörülebilirliği ciddi biçimde tahrip etmiştir. Ekonomik performansın zayıflamasının en önemli nedenlerinden bir diğeri son yıllarda verimlilik artışlarının durması, hatta bazı yıllar eksiye dönmüş olmasıdır. DEVA Partisi olarak ekonomide yaşanan sorunların kalıcı bir biçimde çözülebilmesinin ancak topyekûn bir değişim ile mümkün olabileceğine inanıyoruz. Güçlendirilmiş parlamenter sisteme geçilmesini; hukukun üstünlüğünün ve yargı bağımsızlığının tam olarak tesis edilmesini; kuralların, kurumsal yönetim anlayışının, ehliyet ve liyakatin hakim olduğu bir kamu yönetiminin hayata geçirilmesini bu topyekûn değişimin olmazsa olmazları olarak görüyoruz. Ekonomide yaşanan sorunların ise ancak büyümenin verimlilik, sürdürülebilirlik ve kapsayıcılık boyutlarını bir arada ele alan bütüncül bir yaklaşımla aşılabileceğine inanıyoruz. DEVA Partisi’nin “Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme Modeli” bu anlayışla hazırlanmıştır. Bu model, büyümenin yapısını tüketim, kamu harcamaları, inşaat ve imar rantlarına dayalı bir yapıdan yatırım, ihracat, verimlilik ve yüksek katma değerli sektörlere dayalı bir yapıya dönüştürmeyi öngörmektedir. “Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme” modelimizle Türkiye’yi “Orta Gelir Tuzağı”ndan kurtarıp “Yüksek Gelirli Ülkeler Grubu na yükseltmeyi, her bir vatandaşımızı insan onuruna yaraşır, iş, gelir ve refah düzeyine kavuşturmayı hedefliyoruz. Güçlü, Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme modelimiz makroekonomi, finans, iş gücü, mesleki eğitim, tarım, sanayi, enerji, ulaştırma, hizmetler, dijital dönüşüm, teknoloji, doğa hakları, çevre, sosyal güvenlik, sosyal yardımlar ve sosyal hizmetler başta olmak üzere bir çok alandaki politikaların birbirini tamamlayan bir biçimde ve bütüncül bir anlayışla uygulanmasıyla hayata geçirilecektir. Ekonomi ve Finans Politikaları Eylem Planı, bu bütüncül bakışın önemli bir bileşenini oluşturmakta ve ekonominin kurumsal yapısı, para, maliye, finans, yatırım ortamı, iş gücü ve mesleki eğitim alanlarındaki somut eylemleri içermektedir. Ekonomi ve Finans Politikaları Başkanlığı bünyesindeki çalışma gruplarının, uzman ve akademisyenlerin katkılarıyla hazırlanan Ekonomi ve Finans Politikaları Eylem Planı yaşayan bir doküman olarak kamuoyuna sunulmaktadır. Gelecek geri bildirimler ve öneriler çerçevesinde eylem planı sürekli olarak güncel tutulacaktır.
Kuvvetler ayrılığını esasına dayanan, Hukukun üstünlüğünün, Yargının tarafsızlık ve bağımsızlığının en üst düzeyde sağlandığı, Katılımcı ve çoğulcu demokrasinin hakim olduğu, Uluslararası sözleşmeler ve evrensel değerler çerçevesinde temel insan haklarının ve başta ifade ile basın özgürlüğü olmak üzere tüm özgürlüklerin garanti altına alındığı, Şiddet, korku, baskı, ötekileştirme, ayrıştırma ve ayrımcılığın yaşanmadığı, Hukuka bağlı, vatandaş odaklı, katılımcı, tarafsız, saydam, hesap verebilir, denetlenebilir, etkili ve verimli bir kamu yönetiminin hayata geçirildiği, Herkesin insan onuruna yaraşır yaşam ve refah standartlarına ulaştığı, Çocuklarımızın ve gençlerimizin geleceğe umutla baktığı, Milletimizin barış ve huzur içinde yaşayacağı bir Türkiye.
İşletmelerin istihdam oluşturmalarının önündeki engelleri kaldıracağız. İstihdam teşviklerini sadeleştirerek uygulanmasını kolaylaştıracağız. İş arama, bulma ve işe yerleştirme kanallarını yaygınlaştıracağız. Dijital çağa özgü iş modelleri için şirket kurma, kapatma ve hisse dağıtımını kolaylaştıracağız. Gençlere yönelik kısa ve uzaktan eğitim programları ile ücretsiz dijital geliştirme atölyeleri açacağız. Gençlerin tarımsal üretim, kırsal turizm, ekolojik yenilikçilik imkanlarından daha fazla yararlanmalarını sağlayacağız. Her mahalleye kreş ve yaşlı bakım merkezi açacağız. Engelli bireylerin kalifiye eleman olarak istihdamını sağlayacağız.
Merkez Bankası ve TÜİK gibi kurumlar tam bağımsız olacak. Kamuda üst düzey atamalar TBMM’de halka açık bir değerlendirmeye tabi olacak. Uzun vadeli strateji ve planlamadan sorumlu bir kurum kuracağız. Türkiye Varlık Fonu’nu kapatacağız. Cumhurbaşkanlığı’ndaki politika kurullarını ve ofisleri ilgili bakanlıklara devredeceğiz. TBMM bünyesinde kesin hesap komisyonu kuracağız. Tüm kamu kurumlarını ve işlemlerini Sayıştay denetimine açacağız. Merkez bankasının rezerv yönetimini şeffaf hale getireceğiz. Kamu bankalarını çiftçinin ve esnafın bankası yapacağız. Kamu şirketlerini ve bankalarını halka açacağız.
© 2022 Copyright @ Tüm Haklar Deva Partisi’ne aittir.
Veri Güvenliği ve Çerez Politikamız
Erişilebilirlik Araçları